Školní jídelny a pravidelné stravování dětí
Ke zdravému životnímu stylu určitě patří také kvalitní a pravidelné stravování. Psychologové dobře vědí, že to, jak o sebe pečujeme při výběru potravin, skladbě jídla a pravidelnosti ve stravování, se učíme odmala. Nejen naše rodina, ale i atmosféra kolem společného jídla a vzdělávací instituce mají vliv na složení stravy dětí, stravovací návyky a zacházení s jídlem jako s výchovným prostředkem.
Složení stravy a stravovací návyky obecně celkem jasně ovlivňují tělesné zdraví dětí, ovšem tělo a psychika jsou spojené nádoby. Nadbytek cukru a tučného jídla vede k obezitě, která má zásadní vliv na schopnost hýbat se, což společně se samotnými tělesnými proporcemi děti handicapuje mezi vrstevníky, stávají se terčem posměšků, někdy i šikany v kolektivu. Existují výzkumy, které tvrdí, že nadbytek cukru ve stravě předškolních dětí vede k hyperaktivitě a snížené pozornosti (ADHD). Smažená jídla jsou zase těžká pro trávení a obvykle zabírají v žaludku místo pro hodnotnější stravu (ovoce, zeleninu), což vede při časté konzumaci k trávicím potížím a problémům způsobeným nedostatkem vitamínů a jiných živin. Na psychice se to projeví zvýšenou únavou a podrážděností. Podobný vliv má také nepravidelná strava či přejídání se.
Školní jídelny mají různou úroveň kvality jídla, velikosti porcí i samotného prostředí pro konzumaci. Nejde jen o "zdravé jídlo", ale také o dostatečně velké porce, přiměřený klid a dost času na snědení oběda. Ze své praxe jsem zaznamenal poměrně velké rozdíly jak v kvalitě jídla ve školních jídelnách, tak také v přístupu školy k obědům samotným - některé školy prostě nedají žákům dost času mezi 12 a 13 hodinou, kdy je čas na oběd. Do jisté míry to kopíruje trend řady pracovišť a také životní styl mnoha lidí - jíst za běhu, jíst později odpoledne, oběd vynechávat.
I když mají děti ke školní jídelně často různé výhrady, je tento způsob stravování se během týdne ten nejjednodušší, jakým lze dětem zajistit vyváženou, teplou a pravidelnou stravu v dostatečném množství.
V dospívání může nedocházení do školní jídelny rodiče upozornit na výraznější změny ve stravovacích návycích dítěte či na omezování se v jídle (dietování), což může být v některých případech začátek rozvoje poruchy příjmu potravy.
Nejnovější článek
Jak s jídlem na Vánoce
Karolína Hlavatá pracuje v našem týmu jako nutriční terapeut, věnuje se lidem s poruchou příjmu potravy a dalšími problémy, kde hraje strava důležitou roli. Vánoce a oslavy nového roku bývají z mnoha ohledů zatěžkávací zkouškou. Nejčastěji diskutovaným tématem stran výživy bývá „jak nepřibrat“. Na následujících řádcích si dovolím pár doporučení, třeba se v některém z nich najdete. Vánoce jsou svátky klidu a míru, nikoli stresu Jistě, chceme zvládnout všechny disciplíny, počínaje úklidem, vařením, pečením, přes radostné chvilky se svými blízkými…….
Další články
Sny jsou někdy záhadné, tajemné, vzrušující, jindy zneklidňující, úzkostné, děsivé. Lidé se věnují obsahu snů od nepaměti. Věří, že sny mají skrytý význam, který nám může něco důležitého prozradit o nás i našem světě. Psychologie na rozdíl od vykladačů snů a snářů věří…
Rodiče i média se dětského psychologa dotazují, zda a případně co je třeba udělat pro to, aby dítě zvládlo plynule přechod z prázdninového režimu do školní lavice. K otázkám se přidávají další, jestli je dobré, aby se dítě během prázdnin…
Šetřit? Rozhazovat? Každý jsme jiný a taky každý volíme jinou cestu. Partnerské vztahy velmi často pohoří na nevyjasněném přístupu k rodinném rozpočtu. Co s tím? Rozhovor s psychologem si můžete poslechnout zde