Nutriční terapeut: Co dětem ke svačině do školy?
Nutriční terapeutka Šárka Jakešová, služby pro děti i dospělé, specializace na poruchy příjmu potravy
Každý den by měl začít snídaní, která splní výživové požadavky – dodá energii i všechny potřebné živiny. Přísun jídla by měl být v průběhu celého dne vyvážený, aby nedocházelo k výpadkům energie a únavě. Stravu by mělo tvořit dostatek čerstvých potravin, nemělo by docházet ani k hladovění, ani k přejídání se. Vyvážený přísun energie v průběhu celého dne zajistí kromě hlavních jídel svačiny, které jsou doplňkem mezi snídaní, obědem a večeří. Snídaně, oběd a večeře jako hlavní jídla dne by tedy neměly být vynechány.
Pokud je čas mezi snídaní a obědem poměrně dlouhý (v případě pozdního oběda) – vzniká prostor i pro dvě svačiny. Pokud se dítě nestihne z nějakého důvodu kvalitně nasnídat, ať už z důvodu časné výuky, stresu, nebo zaspání, pak je třeba jej vybavit dostatečně velkou svačinou, která plnohodnotně nahradí chybějící snídani. U svačiny je důležitá nejen, co obsahuje, ale i přitažlivá a chutná úprava a snadnost konzumace.
Co by svačina měla obsahovat?
Velmi důležité je hlídat pitný režim dítěte. Vhodným nápojem je voda, slabý ovocný čaj, nebo ředěná ovocná šťáva. Pitný režim lze doplnit i zakysanými mléčnými nápoji, jako je třeba kefír. Dostatkem tekutin předejdeme ospalosti, nepozornosti, nebo bolestem hlavy.
Pro přísun vitamínů, vlákniny a další vylepšení příjmu tekutin by nemělo chybět čerstvé ovoce, ať už kusové, pokrájené, či ve formě smoothie. Anebo čerstvá zelenina.
Vhodnou součástí svačiny je celozrnné pečivo s pomazánkou z tvarohu, nebo namazané a obložené šunkou, nebo sýrem. Alternativou je i domácí moučník, který by ale neměl obsahovat nadbytek cukru. Nemusíme se omezit jen na pečivo z mouky – v krabičce může být třeba jahelník s tvarohem a ovocem, rýžový nákyp, salát z kuskusu se zeleninou či na sladko s ovocem, nebo studený těstovinový salát se zeleninou a vejcem, nebo tuňákem.
Součástí svačin by měl být mléčný výrobek jako je jogurt, tvarohový dezert, kefír, nebo domácí puding. Svačinku lze doplnit i menší hrstí ořechů a sušeného ovoce. Dalším zpestřením je třeba sladký ochucený Šmakoun, který se prodává ve variantě meruňka, švestka a brusinka.
Co by nemělo být součástí svačin a nehodí se do jídelníčku dětí?
Jsou to samozřejmě nejrůznější sladkosti jako je třeba čokoláda a čokoládové tyčinky, různé sušenky včetně rádoby zdravých typu Bebe, müssli tyčinky s polevou, různé bonbóny a želé sladkosti. Obecně platí, že veškeré sladkosti by neměly být v jídelníčku příliš často. Můžeme však pro ně najít příležitost, jako třeba přibalit s sebou na výlet, nebo občas zařadit po sportovní aktivitě.
Nevhodné je i sladké kupované pečivo jako jsou smažené koblihy, pečivo z tučného listového těsta, nebo croissanty. Dobře neuděláte, ani pokud dítěti dáte ke svačině pufované rýžové chlebíčky, které mají vysoký glykemický index a díky kterým dítě bude rychleji unavené a spavé.
Nejnovější článek
Jak s jídlem na Vánoce
Karolína Hlavatá pracuje v našem týmu jako nutriční terapeut, věnuje se lidem s poruchou příjmu potravy a dalšími problémy, kde hraje strava důležitou roli. Vánoce a oslavy nového roku bývají z mnoha ohledů zatěžkávací zkouškou. Nejčastěji diskutovaným tématem stran výživy bývá „jak nepřibrat“. Na následujících řádcích si dovolím pár doporučení, třeba se v některém z nich najdete. Vánoce jsou svátky klidu a míru, nikoli stresu Jistě, chceme zvládnout všechny disciplíny, počínaje úklidem, vařením, pečením, přes radostné chvilky se svými blízkými…….
Další články
Mgr. Miroslava Bartošová koučink, poradenství, pomoc při náročných životních situacích Ve své práci životního kouče se poměrně často setkávám s alarmující skutečností, že většina lidí, řekla bych více jak polovina, je v práci nespokojena, nebo zažívá nepohodu. Velmi častým důvodem této nespokojenosti…
Selfie je označení pro fotografování sebe sama, dnes většinou pomocí chytrého telefonu či digitálního fotoaparátu. Jde o velký fenomén posledních let, který vzbuzuje nadšení, ale také pochybnosti a negativní komentář. Má k fenoménu Selfie co říci psychologie? Vzpomínám si na polovinu…
O pozitivním vlivu hudby, zejména té klasické, se mezi vědci, učiteli i rodiči hovoří již od 50. let minulého století. Změnil se za tu dobu pohled na její roli v procesu učení? A jak ji můžete využít třeba při vysvětlování…