Psycholog, psychoterapeut a etika
Psychologická pomoc, zejména pak psychoterapie, může pomoci pouze při dodržení profesionálního přístupu a etiky. Jedině tak může vzniknout osobní spolupráce na bázi vzájemné důvěry, která pomáhá řešit osobní problémy a léčit duševní poruchy.
Dovlolím si zde citovat Etický kodex České psychoterapeutické společnosti, který vychází z materiálu Evropské asociace pro psychoterapii:
1. Závaznost
Následující etické směrnice jsou závazné pro všechny členy ČPS, sekce a přidružené organizace. Jsou v souladu s etickými směrnicemi EAP.
2. Psychoterapeutické povolání
Psychoterapeutické povolání je pokládáno za samostatnou vědeckou profesi v té míře, jak to dovoluje národní zdravotnická legislativa. Tato profese se zabývá diagnostikováním a komplexní, poznatelnou a plánovanou léčbou psychosociálně nebo psychosomaticky
podmíněných poruch chování nebo stavů utrpení, a používá k tomu vědeckých psychoterapeutických metod. Psychoterapeutický proces je založen na interakci mezi jedním nebo více pacienty (klienty) a jedním nebo více psychoterapeuty, s cílem usnadnit změny a další vývoj.
Charakteristikou psychoterapeutické profese je oddanost odpovědnému naplnění výše uvedených cílů.
Od psychoterapeutů se požaduje, aby používali svou odbornost s vážností vůči důstojnosti a sebeúctě jednotlivce a v nejlepším zájmu pacientů či klientů. Psychoterapeuti musí prohlásit, že jejich profesionální postavení odpovídá jejich profesionálnímu výcviku.
3. Profesionální kompetence a rozvoj
1/ Od psychoterapeutů se požaduje, aby vykonávali svou profesi kompetentním a etickým způsobem. Musí věnovat pozornost výzkumu a vývoji na vědeckém poli psychoterapie. K tomuto účelu je nezbytný průběžný odborný rozvoj.
2/ Psychoterapeuti by měli omezit svou praxi na takové oblasti a léčebné metody, v nichž se mohou vykázat dostatečnými a potvrzenými znalostmi a zkušenostmi.
4. Mlčenlivost
Psychoterapeuti stejně jako pomocný personál jsou vázáni principem mlčenlivosti o všech skutečnostech, které se dozvěděli v průběhu psychoterapeutického procesu. Totéž se týká supervize.
5. Rámec psychoterapie
1/ Na počátku psychoterapeutického léčení je psychoterapeut povinen seznámit pacienta či klienta s jeho právy se zvláštním zřetelem na následující:
– použitá psychoterapeutická metoda (je-li to přiměřené a vhodné s ohledem na proces psychoterapeutického léčení) a její podmínky (včetně způsobu ukončení léčby),
– rozsah a předpokládané trvání psychoterapeutického léčení,
– finanční podmínky léčení (přibližné poplatky, nároky plynoucí ze zdravotního pojištění, placení za zmeškaná sezení atd.),
– mlčenlivost,
– postup při uplatňování stížnosti.
2/ Pacient či klient musí mít příležitost se rozhodnout, zda hodlá do psychoterapie vstoupit, a pokud ano, s kým.
3/ Psychoterapeut je povinen jednat odpovědně, zvláště s ohledem na specifickou povahu psychoterapeutického vztahu, který je postaven na důvěře a na jisté míře závislosti. Zneužití a porušení důvěry je hodnoceno tak, že psychoterapeut zanedbal své profesionální povinnosti ve vztahu k pacientovi či klientovi, aby uspokojil své vlastní osobní zájmy, ať už sexuální, emoční, společenské nebo finanční.
4/ Jakákoliv forma zneužití je proviněním proti profesionálním psychoterapeutickým směrnicím. Odpovědnost za to leží výhradně na psychoterapeutovi. Selhání odpovědnosti v zacházení s důvěrou a závislostí v psychoterapeutickém vztahu je vážnou chybou léčení.
6. Objektivní a pravdivé informace Informace podávané pacientovi či klientovi musí být faktické, objektivní a pravdivé. Jakákoliv vtíravá nebo zavádějící inzerce či reklama je nedovolená. Příkladem mohou být:
nepodložené sliby úzdravy nebo citování mnoha různých typů psychoterapeutických metod (v nichž třeba výcvik začal, ale dosud nebyl ukončen), které budí dojem soubornějšího nebo širšího výcviku, než psychoterapeut opravdu má.
7. Profesionální vztahy s kolegy
Psychoterapeuti jsou, tam kde je to nutné, povinni spolupracovat interdisciplinárně se zástupci ostatních věd pro blaho pacienta či klienta.
8. Etické směrnice pro výcvik
Výše zmíněné etické směrnice se mají též vhodným způsobem uplatnit na vztahy v psychoterapeutickém výcviku.
9. Přínos pro zdravotnictví
Společenská odpovědnost psychoterapeutů vyžaduje, aby přispívali k udržení a vytvoření takových životních podmínek, které podporují, udržují a obnovují psychické zdraví a obecně zralost a rozvoj lidí.
10. Psychoterapeutický výzkum
V zájmu vědeckého a teoretického rozvoje psychoterapie a výzkumu jejích výsledků by se psychoterapeuti měli účastnit vhodných výzkumných projektů. Na psychoterapeutický výzkum i publikace se vztahují tyto etické směrnice, přičemž zájem pacientů a klientů je nejvyšší hodnotou.
Nejnovější článek
Když jídlo bolí
Nutriční terapeutka Karolína Hlavatá Příjem potravy je jednou ze základních potřeb živých organismů. Pro člověka je i zdrojem potěšení a plní důležité společenské role. Co ale když se jídlo stane naším nepřítelem? Každé sousto navíc je provázeno pocitem viny a strachu, že nebude jen zdrojem životodárné energie, ale stane se základem pro nechtěný nárůst hmotnosti? Když se k takovému psychickému rozpoložení přidá ještě nereálný pohled na své tělo, kdy se i při velmi nízké tělesné hmotnosti člověk cítí obézní, můžeme…
Další články
Smysl pro pořádek, pro čistotu, posedlost úklidem, duševní porucha, obsedantně kompulzivní porucha – to jsou témata dalšího videa, ve kterém psycholog a psychoterapeut Jan Kulhánek tyto jevy komentuje.
Psychoterapeut Jan Kulhánek tvrdí, že odpovídat na tyto citlivé otázky může být velká legrace, občas vás ale taky zaženou pěkně do kouta. Kdy je ten správný čas začít vysvětlovat? Jak dítěti vysvětlit jeho příchod na svět? U těch nejmenších si…
Poslechněte si rozhovor z archivu Českého rozhlasu Reegion na téma návratu do školy – srozumitelné a přehledné povídání s psycholožkou Martinou Viewegovou. Poslechnout si rozhovor s psychologem